Eurovision är glädje, inte hat! Ja, även när det går dåligt!

Ja, då var semifinalerna i ESC 2010 avklarade. Vem hade trott att det skulle resultera i att både Sverige och Kroatien skulle åka ut? Jag är väldigt förvånad och on top of that är jag ytterst besviken! Men Josipa hade en poäng när hon sa att Kroatien hade otur att inte ha några grannar som kunde rösta på dem (men Slovenien som enda undantaget). Kanske var det så att just det var den bidragande faktorn till att just Kroatien inte lyckades leva upp till sitt favorit-skap.

Sverige å andra sidan borde verkligen fått betydligt fler röster från andra västeuropeiska länder, men det hjälpte inte, de röstade inte tillräckligt. Synd och skam, men det kommer ett nästa år 🙂

Något som stör mig allra mest är alla som blir så sura och rent ut sagt förbannade över resultatet. Låt mig förklara det här lite för alla er!  Eurovision startades 1956. Ett decennium efter WW2 ville man göra något för att åter igen samla Europas alla länder för att få upp moralen och gemenskapen. Det var meningen att Eurovision skulle stå för det positiva och det glada och man lyckades med det. Det enade Europa och bringade mycket glädje till folket. Idag har Eurovision blivit för prestigefyllt och för seriöst. Länder går emot varandra och smutskastar varandra och gör saker och ting värre, precis tvärtemot vad Eurovisions värderingar står för. Mitt budskap med hela det är att ja, man kan vara besviken och ledsen, jag är också besviken och ledsen, men det finns mycket annat i Eurovision att glädjas för! Så det är dags att vi gör det!

Här är startordningen på lördagens final (mina favoriter är fetmarkerade):

  1. Azerbaijan
  2. Spain
  3. Norway
  4. Moldova
  5. Cyprus
  6. Bosnia & Herzegovina
  7. Belgium
  8. Serbia
  9. Belarus
  10. Ireland
  11. Greece
  12. United Kingdom
  13. Georgia
  14. Turkey
  15. Albania
  16. Iceland
  17. Ukraine
  18. France
  19. Romania
  20. Russia
  21. Armenia
  22. Germany
  23. Portugal
  24. Israel
  25. Denmark

Bisous

Srdjan D. Simic

Lämna en kommentar