Frihet? Tolerans? Islamisering? Det här är min sanning!

Debatten om islamisering har nu pågått i några år. Personligen har jag inte tagit del av den i någon större grad. Det jag har gjort har varit att totalt ignorera den! När jag varit tvungen så har jag lagt in någon kommentar då ämnet i fråga kommit upp, men jag har blivit väldigt trött på våra politikers ”snack” om burka, nikab, islam, frihet etc etc. Jag känner att någonstans måste man slå näven i bordet och säga att nu får det vara nog!

Några av våra politiker går för långt i debatten om islam, andra säger inget alls. Vart är vårat samhälle påväg? Ska vi tillåta att man förbjuder kvinnor att bära täckande kläder bara för att vi i västvärlden inte själva gör det?

Jag kan förstå att många tycker att det är fel att bära täckande klädsel om den blir påtvingad. Det vore i så fall att gå emot de principer och värderingar vi har i vårat avlånga land om frihet! Alla måste få välja sin egen utstyrsel. Men sanningen är den att det är ytterst få som blir tvingade till att bära heltäckande slöjor! Det är ytterst få som inte upplever samma frihet som resten av oss gör! Om vi tillåter politikerna att gå in och införa ett förbud mot t ex burka, då är vi inte mycket bättre än den lilla skara som tvingar folk att klä sig på ett speciellt sätt! Det är inte vår uppgift som samhälle att bestämma vad någon ska och inte ska klä sig i! Jag förespråkar tolerans och det innebär att jag också helhjärtat går in och ställer mig frågande till om våra politiker har glömt hur våra grundlagar och grundprinciper ser ut och vad de förespråkar! Om ett förbud mot t ex burka införs, vad kommer då näst? Förbud mot ”EMO-klädsel”? Och sedan kanske ett förbud mot att färga håret? osv osv… Om det är i den riktningen samhället är påväg, då vill jag inte vara en del av det samhället! Hur kan man som politiker stå och förespråka något så extremt viktigt för vårat samhälle som tolerans och frihet när man vill förbjuda någon form av klädsel? Vad är det för frihet att säga ”Jag förespråkar frihet och tolerans, men burkan måste bort!” Det är i min mening inte frihet!

Många av våra muslimska medborgare har faktiskt bosatt sig i Sverige just för att det är såpass bra här! Vi har friheten att själva bestämma vad vi vill göra med våra liv, vad vi ska arbeta med, hur vi ska hantera olika situationer och vad vi vill klä oss i! Varför ska man då ta bort något som enligt mig är guld värt? För det är med sådana små ändringar i lagstiftningen man tar ett steg mot främlingsfientlighet, mot ett intolerant samhälle. Det är sorgligt att det ska behöva gå så långt! Är det så att vi ska få ha våran frihet kvar, medan våra muslimska medborgare inte ska få det? Jag är inte för att vi ska skapa ett vi-och-dem-samhälle! Men om vi tillåter samhället utvecklas i den riktning det gör nu så är det just ett sådant samhälle våra framtida generationer kommer få växa upp i! Vill folk verkligen att framtidens barn först och främst lära sig främlingsfientliga värderingar? Eller ska de få ha samma rätt som vi har haft, nämligen att lära sig att bilda en egen uppfattning och sedan ta egna beslut? Jag föredrar det senare alternativet! Ett alternativ mot ett tolerant samhälle.

En annan sak som politikerna gör när de förespråkar dessa ”förbud” är att de faktiskt ger så mycket utrymme för riktiga främlingsfientliga individer att rubba samhället ännu mer! Ett sådant exempel är Sverigedemokraterna som länge har använt sig av slagord som ”Bevara Sverige svenskt”. Att bevara Sverige svenskt innebär också att vi accepterar alla som de är, att vi tillåter alla ha sina värderingar och åsikter, oavsett om man är kristen, muslim, moderat, liberal, kommunist etc. Så om vi ska bevara Sverige svenskt som SD bl a vill, då måste vi lära oss att leva sida vid sida, oavsett våra skillnader! Det handlar om att visa respekt för sina medmänniskor och det är många som inte gör det idag! Och jag skäms att behöva leva i ett samhälle där våra förtroendevalda inte kan uttrycka sig på det sättet jag gör nu! De för debatten i fel riktning utan att se vilka konsekvenser den kan medföra! Om jag hade velat leva i ett sådant tillfälle så hade jag flyttat till Danmark, för där har debatten gått för långt!

Jag tycker att alla måste få tycka hur de vill. Sanningen är den att vi förmodligen aldrig kommer kunna bli av med de som tycker extremt illa om invandrare, homosexuella, folk som har andra religioner än kristendom osv. På samma sätt kommer det finnas de som är extremt religiösa. Men enligt mig är det just det som gör Sverige svenskt! Att man oavsett vilken åsikt man har, får ha den, utan att för den delen rubba samhället! Ingen har skadat samhället genom att ha en åsikt, men man kan rubba en hel del om man förverkligar åsikter som är extrema! Så i slutändan handlar det alltså om frihet. Friheten att kunna tycka som man vill, att kunna uttrycka sig som man vill, men också vara medveten om konsekvenserna för vad som komma skall om förändringar sker. Vi tar inget ansvar för våra handlingar, men kallar oss själva för mogna män och kvinnor. Det finns inget moget i att inte kunna ta ansvar! Men jag tar avstånd ifrån de krafter som så gärna vill rubba frihetsprincipen och toleransen i föregångslandet Sverige. För mig handlar det om att utvecklas i rätt riktning, inte att ta ett steg tillbaka i samhällsutvecklingen som man är påväg att göra idag!

Nelson Mandela sa ”No one is born hating another person because of the color of his skin, or his background or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite.

Och Thomas Jefferson sa något mycket klokt! ”When the people fear the government, there is tyranny. When the government fears the people, there is liberty.”

Och som statsministern! Om ni älskar Sverige, om ni älskar det livet ni lever, slå då era nävar samman med kraft i bordet och säg ifrån. Gör det, innan det är för sent!

Bisous

Srdjan D. Simic

Lämna en kommentar